ЗА ВОЛАН КОМБИЈА СА Б КАТЕГОРИЈОМ: Еснаф упутио предлог МУП да се измене прописи за вожњу електричних возила тежих од 3.500 килограма
ПРОЦЕЊУЈЕ се да је Србији потребно још 20.000 професионалаца за воланом.

Фото Shutterstock
Од укупно 180.000, колико их сада има, то је око 11 одсто. И та бројкарасте. Стари возачи одлазе у пензију, млади радије бирају иностранство, а нови - запињу на прописима. Управо због тога, Српска асоцијацијаувозника нових возила и делова тражи да се одобри управљање електричнимтеретним возилима тежим од 3.500 килограма са возачком дозволом Б категорије.
Из овог еснафа упућен је предлог Министарству унутрашњих послова и Привредној комори Србије о измени члана 195 нацрта новог Закона о безбедности саобраћаја. Тај члан подразумева да возачи са Б категоријом могу да управљају возилима чија највећа дозвољена маса не прелази 3.500 килограма. Проблем је настао због електричних доставних возила. Батерије које их покрећу су тешк, често и теже од 500 килограма, и гломазне - толико, да обичан електрични комби, намењен градској достави, прелази законски дозвољену тежину.

Фото Shutterstock
Према садашњим прописима, возачи који управљају тим возилом морају да имају положен возачки испит за Ц1 категорију, што, како истичу у Асоцијацији, може бити разлог да многи одустану од посла.
- Сматрамо да би домаћи прописи требало да се ускладе са европским стандардима и да се возачима са Б категоријом дозволи управљање лаким електричним теретним возилима чија укупна маса прелази садашње ограничење од 3,5 тоне, али не и лимит од 4.250 килограма - истичу у Асоцијацији. - Због батерија, ова возила су тежа од класичних, али по конструкцији, димензијама и начину управљања не разликују се значајно од комбија које возачи већ користе. Оваква измена би подстакла увођење и употребу електричних возила на нашем тржишту, а посебно би користила малим и средњим предузећима која чине кичму дистрибуције у градовима. Ако се не омогући бржи прелазак на електрична возила, трпеће и животна средина а не само економија.
Горан Алексић, директор гранског удружења друмског саобраћаја "Србијатранспорт" сматра да би пре него што се усвоји измена требало проучити искуства из ЕУ. Европски парламент је од фебруара прошле године дозволио возачима са Б категоријом да могу да управљају електричним лаким комерцијалним возилима до 4.250 килограма.
- Ограничење до 3,5 тоне није случајно - оно произилази из важећег Закона о безбедности саобраћаја, али и из закона физике, који одређују како се возило понаша на путу - каже Алексић. - Не могу у овом тренутку да подржим, али ни да оспорим предлог да се са Б категоријом управља тежим возилима. Важно је проверити како додатна маса возила утиче на његову стабилност и да ли га чини тежим за управљање у односу на класични комби. Брзина, маса, кочење - све то неко мора да зна да контролише. Зато постоје различите категорије возачких дозвола.

Фото Shutterstock
Ни Алексић, међутим, не спори да немамо довољно професионалних возача:
- Мада су плате порасле, па неки возачи зарађују више од професора и лекара, ово занимање многима није атрактивно. Морамо створити боље пословно окружење - не ради се само о плати. Проблем је последњих година мало амортизован, јер се значајан број возача из ЕУ вратио у Србију. Међутим, није само важна зарада. Указивали смо на то и министарствима и важно је да је нови сазив Владе реаговао брзо - формирају се радне групе за измене закона о превозу путника у друмском саобраћају, о теретном саобраћају, о правима путника и о уговорима у превозу.
Бесплатна обука
Залажемо се да младим људима који имају мање од 30 година, буде обезбеђена бесплатна, односно субвенционисана обука за професионалне возаче Ц и Д категорије, кроз ауто-школе и кроз центре за стручно-професионалну компетенцију- каже Горан Алексић, директор "Србијатранспорт".- Исто онако како је то у средњим саобраћеним школама или како је то некада било у војсци. Ништа није скупо, ако хоћемо безбедност у саобраћају.
Упркос смањењу старосне границе за добијање дозвола - са 18 година се може возити камион, а аутобус са 21, уз појачану обуку, трећина професионалних возача старија је од 55 година. Страни возачи, којих је све више, лиценцу добијају аутоматски, ако су професионалну дозволу стекли до 2020, а посебну обуку пролазе само ако су касније положили за Ц и Д категорију.
- Велики проблем представља и то што имамо стар возни парк - каже Алексић. - Просечна старост возила је око 17 година, а пред превознике се постављају нови изазови - увођење електричних возила, употреба дигиталних тахографа и других савремених технолошких решења. За примену свих тих иновација потребна је здрава и стабилна привреда.

ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио
ЗАКЉУЧИЛИ смо да је Коста био способан да управља својим поступцима у време извршења злочина и да та способност није била битно смањена. Постоји једна краткотрајна ометеност, за период у учионици за који он каже да нема сећања, али он је све радио по плану. То указује да је он управљао својим поступцима.
05. 06. 2025. у 17:05

"ОЛ СТАР" СЕ МЕЊА ИЗ КОРЕНА, Никола Јокић ће добити прилику да заблиста као никада! (ВИДЕО)
НБА лига је донела одлуку да из корена промени формат "ол-стар" меча, потврдио је комесар лиге Адам Силвер.
04. 06. 2025. у 21:50

ВРТОГЛАВА СУМА: Колику националну пензију прима Љиљана Благојевић
ЈЕДНА од наших најистакнутијих драмских уметница Љиљана Благојевић отишла је у пензију, а налази се међу двадесетчетворо уметника, који ће примају националну пензију за допринос култури.
07. 06. 2025. у 11:30
Коментари (0)