"ДА СЕ ПОШТОВАО СТАРИ ПЛАН, МОСТА ДАНАС НЕ БИ ТУ НИ БИЛО": Стручњак испричао целу историју Савског моста

Новости онлине

26. 11. 2024. у 14:45

АНА Шуман, архитекта и урбаниста, Зоран Вукадиновић, саобраћајни инжењер, и Браца Ференчек, архитекта и урбаниста, говорили су о градњи новог Савског моста. Да ли грађани знају или не знају историју Савског моста? Да ли људи заиста знају колико је он безбедан или није и шта се заиста планира са њим?

ДА СЕ ПОШТОВАО СТАРИ ПЛАН, МОСТА ДАНАС НЕ БИ ТУ НИ БИЛО: Стручњак испричао целу историју Савског моста

Стари савски мост, Фото Н. Фифић

- Врло радо ћу рећи једну дужу причу о мостовима на Сави, то је један занимљива и континуална и осцилаторна прича, али је треба знати како не бисмо гризли на све стране. Ова историја је дуга најмање сто година, први план Алена Шамблона 1912. године и једино је Железнички мост спајао стране, ниједан други мост није био планиран. Али, после великог рата 1921/23, први генерални урбанистички план Београда, наша управа града формирале су нови план, те се појављује Мост краља Александра, данашњи Бранков мост. 1939. године, Коваљевски и Обрадовић су направили свежији план, исти у суштини, и Београд на води, како се и тада причало. То је 1939. година, није било никаквих мостова, само Бранков и Железнички - прича Браца Ференчек и додаје:

-  1942. немачка власт користи Железнички мост, а овај им је фалио за друмски транспорт и они су га донели и то је део историчара. Дакле, ратне године тај мост проводи у овом облику, дочекује га ослобођење и прича о његовом спасавању, учитељ Зарић и неки људи још су спасли мост. Немојмо измишљати верзије које некоме одговарају, радо смо користили тај мост, ишли смо на плажу, једина веза са Земуном је била ова. Колеге су објасниле, врло пластично, садашње планско стање ситуације јесте оно што важи и данас. Врло је занимљиво рађање идеја, није никоме одједно синула идеја за мост и тунел, за те ствари су потребне деценије и дугорочни континуитет.

*Узми 20% бонуса за ЛИВЕ!
Активирај бонус уз одиграни тикет од 4+ пара, уплатом од 1.000РСД и квотом од 5.00 или више!*

Ослобођење моста

- Тај мост је 1983. био искључен од урбаниста, Бранко Пешић је хтео да га сруши, он није коришћен, али имам податке, немам коначну одлуку. Дакле, Дирекција за мостове и Урбанистички завод су имале документа да у Београду на Сави не смемо имати мостове који имају стубове у реци и тако је настала Газела, као и Бранков мост и тада су то били најдужи мостови без стубова, прво Бранков, па Газела, а Бранков мост је светски рекордер.

Безбедност Савског моста

- Конструкција јесте дотрајала, јер се нисмо бавили просторним планом и предвидели смо плански могућност да се изгради нови мост и прошири регулациони профил, јер је овај незадовољавајући. План регулације просто логично треба да се настави и јако је значајно ово комплетно планско решење. Свако планско решење које се реализује помаже растерећењу саобраћаја. Да би проточност постојала, мора да буде у континуитету. У свим планским документима се имплементирају и бициклистичке стазе. Овај мост је опстао до сада, зато што није релизовано претходно планско решење, а да је реализвано, не би он данас био ту -  каже Ана Шуман.

*Узми 20% бонуса за ЛИВЕ!
Активирај бонус уз одиграни тикет од 4+ пара, уплатом од 1.000РСД и квотом од 5.00 или више!*

Уз изградњу моста, у плану је и тунел

- Тунел иде од Економског факултета, и излази у Деспота Стефана и наставља се према Панчевачком мосту и та деоница представља спој Новог Београда и Панчева, и на тај начин ће се те саобраћајнице спајати, тачније, остварује се растерећење градске зоне. Могу се урадити неке симулације, али не могу сада конкретно да кажем каква ће бити фреквенција саобраћаја, а моја процена је да 10 до 15 одсто процената ће се смањити у граду, што је доста. Сличан профил ће бити и у тунелу, у току је израда документацију за израду тунела, који ће имати 4 саобраћајне траке, и самим тим ће бити много лакше, тунел и саобраћајнице морају да прате исти профил - рекао је Зоран Вукадиновић.

Бициклистичке и пешачке стазе

- Поменула бих, оно што је јако значајно у свим планским документима, јесу бициклистичке стазе. Између Газеле и Бранковог моста је планирана још једна саобраћајница, друга траса је била планирана. Он јесте био предвиђен за уклањање деценијама. Кроз урбанизам, када се свему приступи, направи се паралела када се прави нова конструкција по питању, економског дела, безбедности и свих фактора. Потребно је да мост буде леп, функционалан и постоји пројектна документација како ће изгледати. По плану пројекта, мост би требало да буде готов 2026. године, надам се да ће тако и бити јер све је урађено по плану - додала је Шуман.

Велико растерећење за Београд

- Безбедност је ствар за стручњаке, мост и када би остао овде, морао би да прође озбиљне анализе како конструкције, тако и шипова. Битно је споменути да бициклистички и пешачки саобраћај који је у експанзији, треба да се споји једна обала са другом, јер знамо како се град развија, тако да тај вид комуникације мора да се оствари и да град иде у правцу одрживог функционисања и растерећујемо друмски и јавни саобраћај, и тиме одлазе сва оптерећења са којим се Београд бори - Вукадиновић.

(Информер)

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ДОБРО СМО УПОЗНАТИ СА ДОГАЂАЈИМА У СРБИЈИ Медведев оптужио Запад за организовање протеста у другим земљама

"ДОБРО СМО УПОЗНАТИ СА ДОГАЂАЈИМА У СРБИЈИ" Медведев оптужио Запад за организовање протеста у другим земљама

ЗАМЕНИК председника Савета безбедности Русије и председник странке Јединствена Русија Дмитриј Медведев оптужио је данас западне земље да организују протесте и мешају се у изборне процесе других земаља да би одржале своју доминацију.

31. 07. 2025. у 17:01

ЕКСКЛУЗИВНИ СНИМЦИ ХАПШЕЊА ШИПТАРСКОГ ТЕРОРИСТЕ: Овако је пао бивши припадник ОВК у Свилајнцу, ево за шта се сумњичи (ВИДЕО)

ЕКСКЛУЗИВНИ СНИМЦИ ХАПШЕЊА ШИПТАРСКОГ ТЕРОРИСТЕ: Овако је пао бивши припадник ОВК у Свилајнцу, ево за шта се сумњичи (ВИДЕО)

ШИПТАРСКИ терориста и бивши истакнути припадник терористичке ОВК Халили Лулзин, ухапшен је данас у Свилајнцу, у заједничкој акцији Безбедносно-информативне агенције, Службе за откривање ратних злочина УКП МУП-а Републике Србије, а у сарадњи са Тужилаштвом за ратне злочине.

22. 07. 2025. у 20:54

БЛОКИРАО ПРОМЕТНУ УЛИЦУ: Кад су видели ко је за воланом, нико није смео ни да приђе! (ВИДЕО)

БЛОКИРАО ПРОМЕТНУ УЛИЦУ: Кад су видели ко је за воланом, нико није смео ни да приђе! (ВИДЕО)

НЕОДГОВОРНИ возач "хонде" блокирао је недавно улицу испред мумбајског тржног центра Локхандвала, међутим када су остали возачи пришли да га питају га како се то понаша и затраже од њега да склони возило, уследио је прави шок.

31. 07. 2025. у 17:34

Коментари (0)

БЕЗБОЛНЕ ОПЕРАЦИЈЕ У БУДНОМ СТАЊУ: Здравствени центар Прокупље добио најсавременији апарат за регионалну анестезију