NA OBLAKU UMETNIČKE MAGIJE: Željka Bašić Savić o izložbi fotografija i ogrlica

Miljana Kralj

24. 01. 2023. u 10:16

BEOGRAD je moj izabrani grad, kome se redovno vraćam, evo već tri decenije otkako sam otišla, kaže Željka Bašić Savić, čija izložba "Zrak sunca u mojoj mreži" u galeriji "Singidunum" nedeljama već privlači posetioce.

НА ОБЛАКУ УМЕТНИЧКЕ МАГИЈЕ: Жељка Башић Савић о изложби фотографија и огрлица

Foto: Privatna arhiva

Izabrala je Beograd još kada je iz Dalmacije došla da studira glumu na FDU. Ovde je na sceni Narodnog, ali i drugih pozorišta ostvarila uloge po kojima je mnogi još pamte. Ali, i upoznala supruga, operskog pevača Vukašina Savića, sa kojim već decenijama živi u Kelnu, gde je radila kao novinar (uređivala je "Kulturni magazin" na radiju Dojče vele) i gde su odrasle njihove dve ćerke.

- Odmalena pokorno hodam u potrazi za čistom i meni važnom lepotom, pa to radim fotografišući, praveći nakit, dizajnirajući odeću, vezući neku haljinu, danima slikajući sušenim cvećem na keksićima, kada mi se rodila unuka - priča, za "Novosti", umetnica, čiji nakit izložen u "Singidunumu" podseća na skulpture, a fotografije na apstraktne slike. - Ili pak loveći svoju šaku sa velikim tirkiznim prstenom u plićaku u mojoj uvali. Satima sam letos fotkala, ispekla leđa na jakom suncu, ali dobila famozne apstraktne fotografije.

Foto: Privatna arhiva

Na pitanje koliko ova postavka potvrđuje tezu da su se granice između primenjene i tzv. čiste umetnosti izbrisale, kaže:

- Umetnost dolazi iz emocije, a meni je emocija uvek bila svetlo za kojim sam i nehotice trčala. Izložila sam ovde nakit, umetničke fotografije i uslovno rečeno poetske opise izloženih radova. Za fotografiju se kaže da je osma umetnost i često se definiše kao slikarstvo. Za poeziju se kaže da je slika koja govori, a za sliku da je pesma koja ćuti. Jesam pokušala da moj doživljaj, sećanja i emocije vezane za more naslikam, opišem, oblikujem. Pa ako je čista umetnost moć da se neki trenutak učini vrednim sećanja, onda to jeste čista umetnost. Ali zaista mislim da je definisanje granica umetnosti uzaludna rabota. Ako se umetničko delo procenjuje na osnovu emocija koje podstakne ili uticajem koji ostavlja na gledaoca, onda sam ja srećna zbog suza u očima gledalaca posle moje predstave, priča koje mi pričaju posetioci ove aktuelne izložbe, rečenica koje apsolutno tačno čitaju moju emociju ili sećanja koje mi je bilo inspiracija za ogrlicu.

Svetlost i more, koji su bili neposredna inspiracija radova, potrebni su joj, kaže, da bi disala, mislila i postojala:

- Ali more je i život sam, svaka bura na moru je borba velika. Svaki zalazak sunca koji uspem da doživim izdvojena u osami pored mora pruža mi mogućnost da popijem celu jednu pučinu, da je pretvorim u svoju oazu mira, spokoja i radosti i kreativnosti, iz koje crpim energiju dugo posle tog zalaska. Na ovoj izložbi sam u same ogrlice, a pogotovo fotografije i reči, nanizala sećanja na majku, na detinjstvo, na sebe nekadašnju, koju sam uspela da izgubim. Mnogo priča, mnogo refleksija i emocija ispričano je na ovoj izložbi i moja radost je ogromna što ljudi to prepoznaju i još mi zauzvrat daruju svoje priče.

U tekstu kataloga Suzana Spasić Željku naziva pletisankom, a o ulozi nesvesnog u stvaralačkom procesu sagovornica objašnjava:

Foto: Privatna arhiva

- Ja i pored svog bivanja u svetu umetnosti vrlo često nakon neke sjajne pozorišne predstave volim da ostanem na nivou onog udarca u stomak koji mi je neko zadao svojom glumačkom kreacijom. Ne trudim se da formulišem njegove glumačke mehanizme kojima je uspeo određene emocije da prenese preko rampe. Sasvim mi je dovoljno da mirujem i uživam ne nekom oblaku na koji me je magija tog umetnika uzdigla. Često i kad čitam neki sjajan roman, fokusiram se na osećaje, sećanja ili razmišljanja koje napisano budi u meni. Ili podstiče neki novi trenutak mog stvaranja. Dakle, prostor snova, nesvesnog, intuicije, definicija je svega onoga što radim.

Oko "nagotovs"

Pre studija glume, sagovornicu je, na odsek fotografije Škole primenjene umetnosti, kako priča, odvelo dobro oko:

- I danas je oko u svakom trenutku vrlo budno i često poželim da uz sebe stalno, nagotovs, imam neki minijaturni aparat koji mogu da beležim sve što poželim. Najčešće u nekom definisanom obliku tražim refleks nekog drugog predmeta ili nekog svetlosnog trenutka koji samo u deliću sekunde pravi novu sliku ili formu. Tako sam i na izloženim fotografijama u već gotovim ogrlicama ulazila u "pore" i sam sastav poludragog kamenja, tragajući za nečim novim što će proširiti morsku priču.

"Singidunum" iz boljeg vremena

Galerija "Singidunum" je jedna konstanta vrlo značajna i za ono vreme kada je Beograd bio centar sveta - tvrdi sagovornica. - Kada se osnivao Fest, Bemus, Bitef, kada je Kolarac bio mesto susreta svih studenata umetničkih akademija, kada se javljala nova osećajnost, novi talas. Trudim se zaista da ne zvučim kao prokleta baba koja hvali vreme svoje mladosti, ali jeste tačno da je moja generacija živela u sjajno vreme, kada nam se činilo da svakim udahom možemo da osvojimo svet. I da je dovoljno samo da dišemo punim plućima. A "Singidunum" je deo te tradicije, tih vrednosti, i valjda je, osim Kolarca, jedno od retkih mesta koje nije pretvoreno u neku modernu konzumentsku varijantu.

BONUS VIDEO:  U KOLU SE BRIŠU SVE GRANICE: Ansambl narodnih igara i pesama – čuvar srpske tradicije

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

OVO su grobovi mojih sinova. Stojadina, rođenog 1979, koji je poginuo na Košarama i Stevana, dve godine mlađeg, koji je 2002, vozeći traktor nagazio na protivtenkovsku minu koju su na putu u selu postavili Albanci. Ovde na groblju mi je druga kuća, a ona u kojoj živim sa suprugom Miladinkom Micom i sinom Darkom je nekoliko kilometara odavde. I, dok sam živ sa Kosova i Metohije seliti se neću, čuvaću svoj dom i grobove sinova.

18. 04. 2024. u 10:45

Komentari (0)